Da Coop’en måtte legge ned høsten 2015 ble et perfekt lokale for et bryggeri tilgjengelig, og etter en intensiv besøksrunde hos bryggerier i Trøndelag og Oslo startet prosessen med ombygging av lokalet og bryggehjørnet. Miljø, gjenbruk, og bruk av lokale krefter er viktig for Hognagjengen, og derfor var det enkelt å velge ombygging av brukt utstyr som grunnregel for bedriften. Melketanker ble bygget om til brygghus, gjæringstanker og annet produksjonsutstyr. Pakkemaskin, samlebånd, vekt og annet rustfritt utstyr ble anskaffet brukt fra andre lokale bedrifter, og fikk et nytt hjem hos Hognabrygg. Nå var tiden kommet for å tenke på identitet, og Tormod hos Dynamis Design jobbet frem en logo som representerte alt vi ønsket å uttrykke. De fire greinene representerer de fire bygdene hvor Hognabryggs eiere bor rundt Forollhogna, de fire hovedingrediensene i ølbrygging, og de fire gründerne selv. Ringen i midten er et symbol for vårt satsning på boks som lagringsmedium for kvalitet, den viser til gjenbrukstanken som er grunnlaget for drifta vår, og ikke minst miljøbevissthet. Ølene våre er resultatet av en glødende interesse for smak, høye krav til kvalitetsingredienser, og et smule nerdete forhold til humle, gjær og rustfritt stål .

I oktober 2016 hadde vi 3 testbrygg klare fra vårt nye brygghus, og ettersom bryggene var for gode til å tømmes ut tappet vi 3000 liter øl på flaske. Familie og venner stilte opp, og etter en 14 timers tappedag var alt klart. Utsalget ble åpnet, og alt forsvant på 3 uker. Så for å kunne holde utsalget åpent, kjøpte vi inn øl fra våre venner i trønderske bryggerier, og fikk vist kundene våre det store utvalget vi har i Trøndelag. Da neste bryggerunde var unnagjort, hadde vi fått vår nye bokstappemaskin, Wilma fra Wild Goose. Tays kom over fra Boulder i Colorado for å sette opp Wilma, lære oss å bruke og vedlikeholde henne. Og siden har Wilma tappet, tappet og tappet…